عوارض طولانی مدت جدی در جوانان مبتلا به دیابت نوع 2

29 ژوئیه 2021- دکتر Phil Zeitler، بیش از 20 سال است که جوانان مبتلا به دیابت نوع 2 را درمان می کند. او و گروهی از محققان، نتایج مطالعه یTODAY2[1] را در مجله پزشکیNew England ، در مورد عوارض طولانی مدت دیابت نوع 2 در جوانان، منتشر کردند.فاز اول این مطالعه از سال 2004 تا 2011 و فاز دوم آن از 2011 تا 2020 انجام گردید، در هر دو فاز بیش از 550 نفر از سراسر آمریکا شرکت داشتند.

دکتر زیتلر، رئیس گروه مطالعهTODAY و استاد اطفال و غدد درون ریز در دانشکده پزشکی دانشگاه کلرادو و مدیر پزشکی مرکز تحقیقات بالینی و ترجمه کودکان در بیمارستان کودکان کلرادو است که هر دو در دانشگاه پزشکی کلرادو آنشوتز واقع شده اند. مطالعهTODAY2 بر عوارض دیابت نوع 2 در جوانان متمرکز بود. به طور کلی، محققان شاهد کاهش مداوم کیفیت کنترل قند خون در طول 15 سال در افراد شرکت کننده بودند. علاوه بر این:

· 67 درصداز شرکت کنندگان فشار خون بالا داشتند

· تقریباً 52 درصد دچار دیس لیپیدمی یا سطح چربی بالا در خون بودند

· نزدیک به 55 درصد دچار بیماری کلیوی بودند

· 32 درصدشواهدی از بیماری عصبی داشتند

·51 درصدبیماری چشمی داشتند.

نرخ عوارض ذکر شده با گروه درمانی مطالعه ی اصلیTODAY ، متفاوت نبودند.

علاوه بر این، برخی از شرکت کنندگان احتمال بیشتری برای ایجاد عوارض متعدد در طول زمان داشتند، در حالی که 28 درصد از این افراد در دوره پیگیری به دو مورد از این عوارض یا بیشتر مبتلا شدند. شرکت کنندگانی که به گروه های نژادی یا قومی اقلیت تعلق داشتند یا دارای قند خون بالا ، فشار خون بالا و دیس لیپیدمی بودند در معرض خطر بیشتری برای ایجاد عوارض بودند.

این مطالعه نشان داد که این بیماری نه تنها در نوجوانان و بالغین جوان بروز می کند، بلکه مجموعه ای از عوارض را نیز در آنها ایجاد می کند. هشتاد درصد از شرکت کنندگان برخی از این عوارض را داشتند- اکثریت آنها به دو، سه یا تعداد بیشتری از این عوارض مبتلا بودند.

دکتر زیتلر در پاسخ به این سال که می خواهد مردم در مورد این بیماری چه بدانند، گفت: دیابت نوع 2 فقط بیماری مادر بزرگ ها نیست. برای دولتها، سیاستگذاران و سیستمهای مراقبتهای بهداشتی بسیار مهم است که آمادگی لازم برای هزینه های مراقبتهای بهداشتی را داشته باشند؛ از دست دادن سالهای بهره وری، از دست دادن زندگی، تأثیر بر خانواده ها، بیکاری؛ و همچنین هزینه های مستقیم زیادی که از طریق دیالیز، داروها، بای پس قلبی و موارد دیگری که صرف این کودکان می شود، فشار زیادی را به سیستم های بهداشتی تحمیل می کند.

او توضیح داد: شروع دیابت نوع 2 در جوانان با تجمع عوارض مرتبط با دیابت مانند بیماری چشمی، بیماری کلیوی، بیماری عصبی و سایر بیماریها مانند سکته، بیماری قلبی، قطع عضو همراه است و اینها حداقل به همان سرعتی که در بزرگسالان رخ می دهد و به طور بالقوه سریعتر اتفاق می افتند و با این که غیرقابل تصور به نظر می رسد، اما نوجوانان مبتلا به این بیماری که 10-12 سال با آن زندگی کرده اند، در دهه ی 20 زندگی خود دچار سکته مغزی، نارسایی کلیوی، حمله قلبی، قطع انگشتان و قطع پا شده اند.

مطالعه ی اولیه یTODAY به منظور بررسی بهترین روش های درمانی طراحی شده بود: 1) متفورمین یا 2) متفورمین به همراه روزیگلیتازون یا 3) متفورمین به علاوه مداخله در شیوه زندگی. محققان جوانان را برای تعیین زمان از دست دادن کنترل قند خون در شرکت کنندگانی که به دیابت نوع 2 مبتلا شده بودند، دنبال کردند. کنترل قند خون یک اصطلاح پزشکی است که به سطوح بهینه ی قند خون (گلوکز) در افراد مبتلا به دیابت اشاره دارد.در زمان شروع مطالعه در سال 2004 ، دیابت نوع 2 یک مشکل نسبتاً جدید در نوجوانان بود.

دکتر زیتلر گفت: حتی در آن زمان، تشخیص داده شد که دیابت نوع 2 در کودکان تهاجمی تر است. از آنجایی که آنها قرار است مدت بیشتری با آن زندگی کنند، ما می خواهیم تا حد امکان قند خون آنها را در اسرع وقت به خوبی کنترل کنیم.

محققان دریافتند که درمان با متفورمین به تنهایی با کنترل قند خون ماندگار، تنها در نیمی از کودکان و نوجوانان مبتلا به دیابت نوع 2 امکان پذیر است. افزودن یک عامل دارویی دوم، بدون مداخله ی شدید در شیوه زندگی، بر درمان تکی با متفورمین ارجح است. محققان دریافتند که تغییر شیوه زندگی برای شرکت کنندگان که اکثرا نوجوان و یا در ابتدای جوانی بودند، بسیار مشکل است. بسیاری در محیط های خانوادگی بسیار چالش برانگیزی زندگی می کنند.

در سال 2012 ، مجله پزشکی نیوانگلند نتایج این مطالعه ی اولیه را منتشر کرد که به عنوان نقطه عطفی در دیابت نوع 2 جوانان محسوب می شود. دستورالعمل هایی که در حال حاضر برای مدیریت نوع 2 در جوانان وجود دارد، بر اساس نتایج همان مطالعه است.

دکتر رونالد سوکول، مدیر موسسه علوم بالینی و ترجمه ای کلرادو (CCTSI) گفت: این مطالعه آنقدر اساسی بود که بلافاصله بر اساس نتایج آن، توصیه های درمانی تدوین شد. مرکز تحقیقات بالینی ترجمهCCTSI  کودکان در بیمارستان کودکان کلرادو، در اجرای این دو مطالعه که 15 سال به طول انجامید، نقش بسیار مهمی ایفاء کرد.

دکتر زیتلر گفت: گام بعدی این است که از گروه جدیدی از کودکان با سنین پایین تر ثبت نام کنیم تا بفهمیم که چه کسانی به دیابت نوع 2 مبتلا خواهند شد و بر همین اساس مداخلات هدفمندی را طراحی کنیم. اگر بخواهیم هر اقدام پیشگیرانه ای را انجام دهیم، باید ایده بهتری در مورد اینکه کدامیک از کودکان در معرض خطر هستند، داشته باشیم.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-07-reveals-long-term-complications-youth-onset-diabetes.html

 



[1]Treatment Options for type 2 Diabetes in Adolescents and Youth